Monday, January 31, 2011

risau risau

fuhh air paip da macam air kat air terjun bekelah or air terjun lepoh... sejuk tapi nyamaaannnn... hujan da turun berhari2.. lebat pulak tuh.. kat kampung da naek air, sedare mare kat sane sume da tidur kat sekolah... takut2 kejadian banjir yang lepas berulang kembali jek... kalau betul nak terjadi kejadian nie biarlah time aku ade dekat umah, tulang mepat kerat nie boleh la buat bantu mak dengan ayah kat rumah... tolong angkat barang naek atas... masalahnye aku balik UKM esokkk.. warghhhhhhh~~!! dilema!!!


kejadian berlaku pada akhir 2006 dan awal tahun 2007.. mase 2007 tue aku tingkatan 5.. naseblah awal tahun, kalau da dekat2 exam payah jugaklah nak hadapi.. notes and book2 hampir sume hilang ditelan banjir... rumah aku dekat Kota Tinggi, johor tak pernah banjir sebelum nie... kirenye itu julung2 kalinye aku menghadapi banjir, banjir yang paling hebat dalam sejaran Kota Tinggi.. sebelum nie last banjir besar kat Kota Tinggi mase tahun 1969, aku pon tak ade lagi..yelah mule2 tue macam seronok rumah masuk air, bile makin tinggi air naek adehh apekah?? risau memanjang~


:: 2006 ::


mule rumah sedare dulu yang naek air.. mereka2 terpakse pindah ke penempatan sementara kat sekolah.. ramai mangse banjir terlibat.. aku cakap dengan ayah, kesiannye diaorang kite kena tolong diaorang kemas rumah.. tup2 mase ayah nak pergi kerja ( mase tue pukul 6.30 pagi) mak kate belakang rumah hujung tue dah naek air.. mujur mak terdetik bukak pintu belakang pagi2, kalau ayah dah pergi kerja kan susah..dah la jauh ayah kerja.. last2 pagi tue ayah tak pergi kerja.. terus kejut aku dan adek suruh masukkan barang2 yang penting dan baju2 spare dalam beg letak naek atas.. lepas tue barulah barang yang lain.. naseb baek time tue rumah dah ade loteng... barang2 sume angkut letak naek atas loteng.. 


lebey kurang pukul 8 pagi, ar mule memenuhi longkang dan masuk ke dalam rumah.. mase tue hujan dah berhenti turun.. hari cerah tapi air naek memang cepat.. hampir 70 barang2 kat rumah da bawak naek atas... barang2 yang mudah basah sume dah naekkan...barang2 karen pon dah, tapi peti sejuk dapat naekkan satu jek, yang 2 lagi tak boleh nak naekkan, tak muat agaknye.. ayah kate banjir nie mungkin naek sampai 3 atau 4 anak tangga, tapi dah ketentuan air naek sampai 6 kaki.. kirenye hampir separuh rumah lah air naek.. banjir kat kampung da reda tapi kteowng plak air yang terus naek..


kereta sume da alih ke tempat yang lebey tinggi, barang2 macam baju dan barang keperluan lain sume dah masukkan dalam kereta.. haha kanak2 tetap kanak2.. aku dengan kawan2 aku pusing kat taman tengok orang.. padahal air dah sampai paras pinggang dah.. redah jugak air, arusnye pon mule kuat.. aku balik rumah balik and terus buat ape yang patut..kemas sane kemas sini.. bile air mule meninggi kteowng pon pegi kat kawasan penempatan sementara, iaitu Dewan Serbaguna.. 






* aku rase sampai sini je lah, da tak larat ah mate nie... karang aku rajin aku sambung semule dengan part 2.. haha

No comments:

Post a Comment